Søk i denne bloggen

tirsdag 30. april 2013

Full service



Sist lørdag hogg jeg (Ole Martin) meg selv i foten med machete under forsøk på å kappe opp noen palmegrener.  Masse blod og roping på Hilde medførte rask transport til sykehuset i Boac på Marinduque (på folkemunne ”slakteriet”).  Kuttet ble renset og stivkrampesprøyte satt, men av frykt for at sener var kuttet (lam lilletå) og manglende kompetanse på Marinduque ble vi anbefalt å reise til Manila. Dagens (eneste) flyavgang ble vanskelig å rekke, så Hilde la i vei på ni timers reise med ferje og bil med meg i baksetet.

I Manila er det flere gode private sykehus.  Vi valgte et hvor vi er kjent fra før og ble umiddelbart tatt imot med rullestol, undersøkt, kjørt på røntgen, gitt ny stivkrampesprøyte og innlagt for nærmere undersøkelse dagen etter.  Vår utvalgte lege (her er det bare å velge å vrake) så på skaden søndag og konkluderte med mulig skade på sener og bestilte operasjon til dagen etter. Før det måtte jeg gjennom intervjuer, blodprøver, hjerteundersøkelse og røntgen av lungene, alt i regi av spesialister og assistentleger.  Private sykehus tar ingen risiko i tilfelle noe går galt, og jeg har skrevet under utallige skjema med fullmakter og ansvarsfraskrivelse.  Mandag morgen ble det faste og full kroppsvask med spesialmiddel før trilling (til sengs) til operasjonssal og spinalbedøvelse.  I mellomtiden, fra innleggelse og ved ujevne mellomrom, er blodtrykket målt og temperaturen tatt flere titalls ganger, med samme resultat hver gang.  Operasjonen ble gjennomført (tror jeg, jeg sov), men kokte ned til å lukke kuttet da det meste så ut til å være i orden.  Nå gjenstår det bare å fullføre antibiotikakuren mot betennelse.  Treningsstart om fjorten dager.

Hvordan kunne et ”enkelt” kutt lede til innleggelse, sjekk av hele kroppen og full service i dagesvis? Nødvendig? Legers frykt for å gjøre noe feil?  Godtroende ”bleiking” i stand til å betale for seg?  Var det opprinnelig en skade som ble helbredet?  Hvem vet, men resultatet ser ut til å bli bra.  Nå venter jeg bare på å bli utskrevet (tirsdag ettermiddag)………..

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar