- Det fins ingen regler, uten den naturlige: Størrelsen bestemmer prioritet (med buss kjører du så fort du kan, later som du kjører racerbil, tuter og gir blaffen).
- All trafikk kjører primært i venstre felt, unntatt trafikken som kjører midt mellom felt. Er alle felt opptatt, velg felt i motsatt kjøreretning eller kjør utenfor veien.
- Alle sjåfører plikter å hjelpe til med å slå rekorden for hvor mange kjøretøy som kan få plass i bredden på en tofelts veg.
- Å gi signal før du svinger er sett på som en dårlig vane. Overraskelser er morsommere.
- Når du kjører om natta, bruk helst fjernlys for maksimal blending. Alternativt kan du kjøre uten lys (se punktet om overraskelser).
- Tut og KJØR!
- Den som først blinker med frontlysene har forkjørsrett.
- Motorsykler bør kjøre forbi på innsiden og sikksakk mellom busser, jeepney'er og biler. For å gjøre spenningen størst mulig bør de absolutt ikke bruke refleks eller lys.
- ALLE må bruke nødblink når det regner. Da blir kaoset fullkomment.
- Fotgjengere er minst og plikter å flytte seg i tide.
- Er du taxisjåfør, hjelper det med rus for å holde deg våken de 24 timene skiftet varer.
- Unntaket som bekrefter regelen om ingen forbud (fra en av gatene vi kjører daglig):
Søk i denne bloggen
fredag 12. november 2010
KJØR!
Vi har skrevet om trafikken i Manila tidligere, men endelig har vi begynt å forstå reglene:
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar